Z Z widelcem wśród książek
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Współczesne porady
Produkt |
Symbolika |
Działanie magiczne |
Inne produkty o podobnej symbolice lub działaniu
|
Chleb (lub mączna pascha) |
Ciało Chrustusa |
Pomyślność, dostatek |
Masło
|
Jajka |
Nowe życie |
Płodność |
Zajączek z czekolady
|
Wędliny (szynka, kiełbasa) |
? |
Zdrowie, płodność, dostatek |
|
Sól |
Prawda, sens życia, nieśmiertelność, gościnność |
Oczyszczenie z grzechu |
Woda
|
Ciasta (babki, mazurki) |
Umiejętność, doskonałość |
|
|
Baranek (z ciasta, marcepanu, masła, cukru, czekolady) |
Chrystus zmartwychwstały, zwycięstwo życia nad śmiercią i dobra nad złem, pokora i łagodność |
Siła, zdrowie |
|
Pieprz |
Porozumienie między ludźmi a przyrodą |
Zdrowy rozwój zwierząt gospodarskich |
Rzeżucha, ocet
|
Ser |
Nowe życie |
Płodność |
|
Ryby |
Pierwszy posiłek Chrystusa po zmartwychwstaniu |
|
|
Cytaty biblijne
W tej samej godzinie wybrali się i wrócili do Jerozolimy. Tam zastali zebranych Jedenastu i innych z nimi, którzy im oznajmili: „Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi.” Oni również opowiadali, co ich spotkało w drodze, i jak Go poznali przy łamaniu chleba. A gdy rozmawiali o tym, On sam stanął pośród nich i rzekł do nich: „Pokój wam!” Zatrwożonym i wylękłym zdawało się, że widzą ducha. Lecz On rzekł do nich: „Czemu jesteście zmieszani i dlaczego wątpliwości budzą się w waszych sercach? […]” […] Lecz gdy oni z radości jeszcze nie wierzyli i pełni byli zdumienia, rzekł do nich: „Macie tu coś do jedzenia?” Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby. Wziął i jadł wobec nich.
|
— Ewangelia wg św. Łukasza, rozdz. 24, wersy 33–43, w: Biblia Tysiąclecia, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2003
|
Reszta uczniów dobiła łodzią, ciągnąc za sobą sieć z rybami. […] A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: „Przynieście jeszcze ryb, któreście teraz ułowili.” Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. […] Rzekł do nich Jezus: „Chodźcie, posilcie się!” […] A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę.
|
— Ewangelia wg św. Jana, rozdz. 21, wersy 8–13, w: Biblia Tysiąclecia, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2003
|
Błogosławieństwa
Chlebie Żywy, który zstąpiłeś z nieba i dajesz życie światu, pobłogosław ten chleb i wszelkie świąteczne pieczywo na pamiątkę chleba, którym nakarmiłeś słuchających Ciebie wytrwale na pustkowiu i który wziąłeś w swoje święte i czci godne ręce, aby go przemienić w swoje Ciało.
|
— Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, t. 2, Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2010, s. 256
|
Baranku Boży, Ty pokonałeś zło i obmyłeś świat z grzechów, pobłogosław to mięso, wędliny i wszelkie pokarmy, które będziemy jedli na pamiątkę baranka paschalnego i świątecznych potraw, jakie Ty spożyłeś z Apostołami podczas Ostatniej Wieczerzy.
|
— Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, t. 2, Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2010, s. 256
|
Chryste, nasze życie i zmartwychwstanie, pobłogosław te jajka, znak nowego życia, abyśmy dzieląc się nimi w gronie rodziny, bliskich i gości, mogli się także dzielić wzajemnie radością z tego, że jesteś z nami. Pozwól nam wszystkim dojść do Twojej wiecznej uczty w domu Ojca, gdzie żyjesz i królujesz na wieki wieków.
|
— Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, t. 2, Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2010, s. 256
|
Wieczera sederowa a koszyk ze święconką
Seder
|
Święconka
|
Zeroa
|
Goleń jagnięca, ale może być też kurze udko
|
Wędliny
|
Bejca
|
Jajko na twardo dodatkowo podpieczone
|
Jajka na twardo / pisanki
|
Chazeret
|
Gorzkie zioło 1, np. sałata rzymska
|
Rzeżucha
|
Maror
|
Gorzkie zioło 2, np. chrzan
|
Chrzan
|
Charoset
|
Słodka pasta orzechowo-jabłkowa
|
Czekolada
|
Karpas
|
Zielone warzywo, np. pietruszka, seler naciowy, zielona cebula
|
Bukszpan (tylko do ozdoby)
|
Maca
|
Przaśny chleb
|
Chleb, babki i inne wypieki
|
Mej melach
|
Słona woda
|
Sól
|
Jain
|
Wino
|
Wino eucharystyczne, nie umieszczane w koszyku
|
Teksty
W sobotę wielką ognia i wody naświęcić, bydło tym kropić i wszystkie kąty w domu poczarować, to też rzecz pilna. W dzień wielkanocny, kto święconego nie je, już zły chrześcijanin. […] O wszechmogący Panie, jeśliże Ty takich świąt potrzebujesz od tego nędznego stworzenia swego? O jakoś Ty zawsze srodze karać raczył takich wymyślaczy swoich!
|
— Mikołaj Rej: Kazania Mikołaja Reja, red. Teodor Haase, Cieszyn: C.K. Nadworna Księgarnia Karola Prochaski, 1883, s. 334
|
Marian Pisarzak
- Błogosławienie pokarmów wielkanocnych
- Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych
- Zwyczaj "święconego" w Kościele zachodnim
- M.P., Błogosławienie pokarmów wielkanocnych w Kościele zachodnim do wydania Rytuału Rzymskiego w 1614 roku, w: Studia z dziejów liturgii w Polsce, t. 2, red. M. Rechowicz, W. Schenk, Lublin 1976, ss. 167-240
- s. 230: święcenie pieczonego baranka w Europie od VIII w., szynki i in. mięs, sera, masła, mleka z miodem oraz chleba - od X w., jaj - od XI w., od XIII w. - ryb, od XV/XVI w. - ptaków, wina, piwa, oleju, soli, chrzanu, ziół; od XVII w. - owoców
- masło i ser - brak uzasadnienia biblijnego, działanie lecznicze (pożyteczne dla zdrowia i duszy); s. 213
- ryby - nawiązanie do J 21, 13; s. 214
- olej - brak uzasadnienia biblijnego, działanie lecznicze i ochronne (od grzechu, niebezpieczeństw); s. 215
- woda, mleko z miodem, wino - nawiązanie do dawnego obrzędu chrztu: woda - oczyszczenie, mleko z miodem - nowe życie, ziemia obiecana, wino - krew Chr.; s. 216-217
- chleb - zastępcza komunia (kryzys przyjmowania komunii w średniowiecz); s. 222
- sól - konserwacyjne właściwości soli, symbol nieśmiertelności i mądrości; s. 224
- chrzan - gorzkie zioła, męka Chr., umartwienie i pokuta; s. 225
- nowe owoce - nawiązanie do owocu z drzewa poznania dobra i zła
- M.P., Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych w Polsce, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1979
Panie, racz przeżegnać to stworzenie giżę* przez wezwanie imienia świętego Twego, żeby było zbawiennem lekarstwem rodzajowi ludzkiemu, i racz to dać, żeby wszyscy, którzy by jej pożywali, nie natłuszczeni, nie natuczeni ani rozszerzeni, żeby mieli przykazaniem twem gardzić, ale iżby w przykazaniu twem posłuszni byli stale, a niebieską tłustością żeby byli napełnieni. Przez Krysta Pana naszego. Amen.
|
— Marian Pisarzak: Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych w Polsce, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej, 1979, s. 218–219 *) „Giża” to staropolskie określenie giczy (mięsa z uda), przeważnie wieprzowej i pewnie zwykle wędzonej. „Stworzenie” w tym wypadku to coś, co zostało stworzone przez Boga (na użytek ludzki), niekoniecznie istota żywa.
|
- M.P, Obrzędowość wiosenna w dawnych wiekach w związku z recepcją "święconego" w Polsce, Lud, t. 62, 1978, ss. 53-74
Obrazki
Święcenie w XVI w. (wg miniatury w pontyfikale Erazma Ciołka)
Przygotowania wielkanocne
Dziewczynki ze święconką (1937)