Otwórz menu główne

Zmiany

Tego jeść nie będziecie, bo jest obrzydliwością

Dodane 472 bajty, 22:48, 16 lip 2022
=== Święta coroczne ===
Czytałem kiedyś, że prawie wszystkie święta żydowskie obchodzi się według tego samego schematu:
# Chcieli nas wszystkich zabić.
# Nie udało im się.
# No to bierzmy się do jedzenia!
I coś w tym jest, bo rzeczywiście większość świąt w judaizmie upamiętnia jakieś cudowne ocalenie Żydów z opresji, którą chcieli mu zgotować jacyś obcy: Egipcjanie, Babilończycy, Persowie, Grecy, Rzymianie itd. Ale wiele z tych świąt ma jeszcze starszy rodowód. Pra-Żydzi świętowali kiedyś po prostu przemijanie pór roku i związane z nim zmiany w przyrodzie, które miały szczególne znaczenie dla ich rolniczego lub pasterskiego trybu życia. Rolnicy i pasterze od zawsze mieli ze sobą na pieńku, co widać choćby w biblijnej opowieści o rolniku Kainie, który zamordował swojego brata, pasterza Abla. Ale w imię jedności narodowej święta rolnicze i pasterskie wypadające w podobnym czasie połączono, a potem skojarzono z wydarzeniami (historycznymi lub legendarnymi) z dziejów narodu żydowskiego.
 
[[File:Żydowski rok liturgiczny.png|400px|right|Żydowski rok liturgiczny]]
Wczesną wiosną rolnicy obchodzili początek żniw jęczmienia, a pasterze cieszyli się, że owce im się kocą. Ci pierwsi jedli z tej okazji macę, tj. przaśniki (niewyrośnięte pieczywo -- w przeciwieństwie do kwaśników, czyli chleba na zakwasie) ze świeżo zmielonych ziaren z nowego zbioru, a drudzy -- pieczoną jagnięcinę. Z połączenia tych dwóch tradycji powstało Święto Przaśników, zwane też Paschą (''Pesach''), upamiętniające rzekomą ucieczkę Żydów z niewoli egipskiej (według Biblii znakiem rozpoznawczym uciekinierów były framugi pomalowane krwią baranka, a chleb jedli niewyrośnięty, bo uciekali w pośpiechu). Siedem tygodni później wypada wspomniane już Święto Tygodni (''Szawuot''), które obchodzi się jedząc potrawy mleczne. Pierwotnie było to rolnicze święto początku żniw pszenicy, a zarazem pasterskie święto cielenia się krów. W lecie świętowano początek winobrania; dziś jest to jedno z pomniejszych świąt, obchodzone jako żydowski odpowiednik walentynek. Natomiast początek jesieni, a zarazem pory deszczowej, to okres świąt trwających prawie cały miesiąc: żydowskiego Nowego Roku (''Rosz ha-Szana''), Dnia Pojednania (''Jom Kipur'') oraz Święta Szałasów (''Sukkot''). Celebrowano wówczas koniec winobrania i zbiory innych owoców. Do dziś jednym z symboli Nowego Roku jest jabłko, a Święta Szałasów -- cytron (ze skrzyżowania cytronu z limonką pochodzi cytryna). To ostanie święto to także pamiątka po pasterskich przodkach Żydów -- nomadach mieszkających w namiotach i szałasach. Pod koniec jesieni wypada Święto Świateł (''Chanuka''), kiedy to Żydzi zajadają się tłustymi smakołykami jak pączki i placki ziemniaczane; w tym czasie bowiem zbierano oliwki i tłoczono z nich oliwę -- używaną zarówno w kuchni, jak i do napełniania lamp. Wreszcie w okolicach stycznia, kiedy w Izraelu kwitną drzewa migdałowe, Żydzi obchodzą Nowy Rok Drzew (''Tu bi-Szwat''), czyli dzień od którego odlicza się lata, po których można jeść owoce z danego drzewa.
* Aton Holzer, Blessed Are the Cheesemakers: In Search of Ancient Roots of Dairy on Shavuot
 
{| class="wikitable"
!Miesiąc
!Wg inskrypcji z Gezer
!Święto lub okres świąteczny
!Data
!Pierwotne znaczenie
!Uwagi
!Upamiętnione wydarzenie
!Tradycje żywieniowe
|-
|nisan
(III–IV)
|zbiory lnu
|Święto Przaśników (Pascha, Pesach)
|15–21 (22) nisan; 7 (+1) dni
|zbiory jęczmienia, kocenie się owiec
|pierwsze święto pielgrzymie
|ucieczka Żydów z niewoli egipskiej
|przaśniki, jagnięcina, inne potrawy sederowe
|-
|ijar
(IV–V)
|zbiory jęczmienia
|
|
|
|
|
|
|-
|siwan
(V–VI)
|zbory pszenicy
|Święto Tygodni (Szawuot)
|6 (6–7) siwan; 1 (+1) dni
|początek zbiorów pszenicy, cielenie się krów
|drugie święto pielgrzymie, 7 tygodni od początku Święta Przaśników
|nadanie Żydom prawa Mojżeszowego
|potrawy z nabiału (naleśniki i pierożki z serem, barszcz zabielany)
|-
|tamuz
(VI–VII)
| rowspan="3" |zbiory winogron
| rowspan="2" |Trzy Tygodnie (Bein ha-Mecarim)
| rowspan="2" |17 tamuz – 9 aw; 21 dni
| rowspan="2" |
| rowspan="2" |
| rowspan="2" |zdobycie Jerozolimy i zburzenie świątyni przez Babilończyków (586 pne) i przez Rzymian (70 ne)
| rowspan="2" |ścisłe posty 24-godzinne pierwszego i ostatniego dnia
|-
| rowspan="2" |aw
(VII–VIII)
|-
|Tu be-Aw
|15 aw
|początek winobrania
|święto miłości (żydowskie walentynki)
|
|
|-
|elul
(VIII–IX)
|zbiory owoców
|
|
|
|
|
|
|-
| rowspan="3" |tiszri
(IX–X)
| rowspan="4" |przenoszenie zbiorów z pól do spichlerzy
|Dziesięć Dni Skruchy (Aseret jemej teszuwa) – od Nowego Roku (Rosz ha-Szana) do Dnia Pojednania (Jom Kipur)
|1–10 tiszri; 10 dni
|koniec winobrania
|
|
|jabłka w miodzie w dzień Nowego Roku;
ścisły post 24-godzinny w Dniu Pojednania
|-
|Święto Szałasów (Sukkot)
|15–21 tiszri; 7 dni
|koniec zbiorów pszenicy
|trzecie święto pielgrzymie
|
|
|-
|Szemini Aceret i Simchat Tora
|22 (–23) tiszri; 1 (+1) dni
|
|
|
|
|-
|marcheszwan
(X–XI)
|
|
|
|
|
|
|-
|kislew
(XI–XII)
| rowspan="2" |siewy
|Chanuka
|25 kislew – 2 tewet
|zbiory oliwek
|
|zwycięstwo Machabeuszy nad zwolennikami hellenizacji, odnowienie zbezczeszczonej świątyni jerozolimskiej
|tłuste potrawy (placki ziemniaczane, pączki)
|-
|tewet
(XII–I)
|Asara be-Tewet
|10 tewet
|
|
|oblężenie Jerozolimy
|ścisły post 24-godzinny
|-
|szwat
(I–II)
| rowspan="3" |późne siewy
|Tu bi-Szwat
|15 szwat (1)
|nowy rok drzew
|kwitnienie drzew migdałowych
|
|
|-
| rowspan="2" |adar
(II–III)
|Post Estery
|13 adar
|
|
|
|
|-
|Purim
|14 adar
|
|żydowski karnawał
|
|hamantasze (kieszenie Hamana)
|}
* Jom Kippur
* Pascha
** mąka, krupy, chleb na zakwasie, alkohol zbożowy itd., a nawet warzywa strączkowe - zakazane