Otwórz menu główne

Zmiany

Z wizytą w Soplicowie: Dalej w grzyby!

Dodane 778 bajtów, 22:35, 6 lip 2023
== „Pospólstwo grzybów” ==
W społecznościach łowiecko-zbierackich panował zwykle podział ról: mężczyźni polowali, a&nbsp;kobiety i&nbsp;dzieci zbierały. <ref>Najnowsze badania archeologiczne i etnograficzne podważają ten pogląd (uwaga dodana 7 lipca 2023 r.). Źródło: {{Cyt | tytuł = PLoS ONE | nazwisko r = Anderson | imię r = Abigail | nazwisko2 r = Chilczuk | imię2 r = Sophia | nazwisko3 r = Nelson | imię3 r = Kaylie | nazwisko4 r = Ruther | imię4 r = Roxanne | nazwisko5 r = Wall-Scheffler | imię5 r = Cara | rozdział = The Myth of Man the Hunter: Women’s contribution to the hunt across ethnographic contexts | adres rozdziału = https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0287101 | wydawca = Public Library of Science | data = 28 czerwca 2023 | wolumin = 18 (6) }}</ref> W&nbsp;społeczeństwach rolniczych, gdzie łowiectwo i&nbsp;zbieractwo praktykowano nadal, ale już jako uzupełnienie, a&nbsp;nie główne źródło pożywienia, ten podział ról nie tylko się utrzymał, lecz nawet poszerzył o&nbsp;wymiar stanowy: polowanie, traktowane coraz bardziej jako sport, stało się domeną męskiej szlachty, a&nbsp;zbieractwo jagód, orzechów i&nbsp;ziół pozostawiono chłopstwu, w&nbsp;szczególności babom. W&nbsp;''Panu Tadeuszu'' możemy akurat zaobserwować parę chłopskiej młodzieży – dziewczynę i&nbsp;chłopca – wspólnie zbierających leśne owoce i&nbsp;orzechy.
[[File:Wasilij T. Timofiejew, Dziewczę z&nbsp;malinami.jpg|thumb|upright|„''Kraśniejsze od jarzębin zajaśniały lica: to jagód lub orzechów zbieraczka, dziewica.''”<ref>''Ibid.'', księga IV, wersy 83–84</ref><br>{{small|Mal. Wasilij T. Timofiejew (1879)}}]]