Otwórz menu główne

Zmiany

Gastronomiczny Order Pomiana

Dodane 1501 bajtów, 18 maja
== Kapituła ==
* Posiedzenie inauguracyjne: 26 I 1966 (2. rocznica śmierci Pożerskiego).** Menu: przypkowska zupa cebulowa, gronowski bukiet jarzyn, kaczka w brzoskwiniach, tort pomarańczowy (Nowicki, s. 12)* Tekst dyplomu orderowego: ,,Chapitre de l'Ordre des Gastronomes Pomiane de Pologne certifie que ... a merité par decision unanime du Chapitre la distinction du Pomiane en reconaissance de ses grandes œuvres sur la culture gastronome."* Próba reaktywacji orderu: lipiec 1998 z inicjatywy Kazimierza Jaroszyńskiego, u Przypkowskich w Jędrzejowie. Cel: ,,aby w nowych realiach gospodarczo-politycznych III Rzeczypospolitej Polskiej kultywować sztukę kulinarną polskiej kuchni." Menu: m.in. sałatka śledziowa i tort orzechowo-czekoladowy (Nowicki, s. 15) W skład Komitetu Organizacyjnego Restytucji Kapituły Orderu Pomiana weszli:** Piotr Maciej Przypkowski, syn Tadeusza, dyr. muzeum** Elżbieta Chodkiewicz-Przypkowska, jego żona** Jan Aleksander Przypkowski, ich syn, student historii** Andrzej Michałowski** Kazimierz Jaroszyński** Karol Jaroszyński, jego syn** Roman Wysocki, prezes wydawnictwa Twój Styl** Krystyna Kaszuba, red. nacz. ''Twojego Stylu''** Cezary Windborski, przewodniczący rady naczelnej wyd. Twój Styl** Jerzy Jacek Nieżychowski, dziennikach** Magdalena Nieżychowska, jego żona** Wojciech Dobrzyński, prezez Giełdy Towarowej w Warszawie** Zdzisław Nowicki, publicysta** Maciej Bednarkiewicz, prawnik, miał się zając formalną stroną działalności Fundacji Orderu Pomiana  [[File:Order Pomiana - Polska.jpg|thumb|upright=1.25|Obiad inauguracyjny kapituły Orderu Pomiana w drugą rocznicę śmierci Edwarda Pożerskiego. Tyłem do obiektywu, z widoczną wstążką orderową na szyi, siedzi gospodarz spotkania, wielki mistrz Tadeusz Gronowski, a na przeciwko niego -- kanclerz kapituły Tadeusz Przypkowski.]]
{{ Cytat
| Jednogłośnie‎ ‎postanowiono‎ ‎dążyć‎ ‎do‎ ‎przywrócenia dawnej‎ ‎sławy‎ ‎Polskiej‎ ‎Kuchni, jako‎ ‎wybitnemu‎ ‎działowi‎ ‎Polskiej‎ ‎Kultury,‎ ‎przez‎ ‎sprecyzowanie‎ ‎i‎ ‎na‎ ‎podstawie‎ ‎nowej‎ ‎bazy‎ ‎ustrojowej‎ ‎wprowadzenie‎ ‎w życie‎ ‎jej‎ ‎pojęcia‎ ‎jako‎ ‎sztuki‎ ‎na naukowym‎ ‎podkładzie‎ ‎empirycznym‎ ‎czy‎ ‎badawczym,‎ ‎w przeciwieństwie‎ ‎do‎ ‎dotychczasowego‎ ‎jej‎ ‎traktowania‎ ‎jako zbiurokratyzowanego‎ ‎rzemiosła i‎ ‎przemysłu,‎ ‎co‎ ‎doprowadziło‎ ‎do jej‎ ‎tak‎ ‎powszechnie‎ ‎dyskutowanego‎ ‎upadku.‎