Zmiany

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Bajgle, precle, obwarzanki

Dodane 1166 bajtów, 13:20, 21 lip 2019
| wydawca = Universität Augsburg, Philologisch-Historischen Fakultät
| rok = 2016
}}</ref> Jest natomiast zgoda co do kształtu: nie pierścień, nie wieniec, ale węzeł spleciony jakby z dwóch szóstek skierowanych do siebie brzuszkami, co daje nie jedną, ale aż trzy dziurki.  Rodzaj gramatyczny precla ma znaczenie również we Francji. Mieszkańcom Alzacji pozwala odróżnić alzacki autentyk od pozaalzackiej podróby. Tak przynajmniej twierdzi pewien alzacki bloger:
{{Cytat
| rok = 2013
}}, tłum. własne }}
 
Tenże bloger dowodzi też, że precle były znane w Alzacji już XII w., bowiem ich wizerunki można odnaleźć w ''Hortus Deliciarum'' (''Ogrodzie Rozkoszy''), czyli czymś w rodzaju średniowiecznej ilustrowanej encyklopedii. Jej autorką jest Herrada z Landsbergu, przeorysza klasztoru na górze św. Otylii we wschodnich Wogezach. Wypieki o charakterystycznym preclowatym kształcie pojawiają się na trzech iluminacjach przedstawiających postaci biblijne siedzące przy stole. Co ciekawe, na wszystkich trzech obrazkach precle leżą na stole obok ryby.
 
Co wspólnego mają precle z rybami? Ano to, że żadna z tych potraw nie zawiera żadnych składników pochodzących od zwierząt lądowych (ciasto na precle nie zawiera ani jajek, ani masła), a więc można je spożywać w czasie katolickiego postu. Precel był, obok ryby, jednym z głównych symboli postu, co chyba najlepiej widać na słynnym obrazie Pietera Brueghela ''Walka karnawału z postem''.
== Notatki ==

Menu nawigacyjne