}}</ref>
Produkcja towarów luksusowych zawsze była lukratywnym biznesem, więc nic dziwnego, że cech piekarzy starał się zmonopolizować sprzedaż obwarzanków na terenie Krakowa. Udało się to w 1496 r, kiedy król Jan Olbracht wydał przywilej zezwalający na wypiek pszennego pieczywa – w tym obwarzanków – tylko piekarzom cechowym. Co więcej, obwarzanki można było wypiekać wyłącznie w Wielkim Poście. Przepis ten złagodzono nieco w 1720 r. (wypiek przez cały rok, ale tylko w dni postne), a ostatecznie zniesiono dopiero w połowie XIX w. Oczywiście nie wszyscy piekarze stosowali się do tych ograniczeń. Na Do połowy 1561 r. na północnych przedmieściach Krakowa (w rejonie dzisiejszego pl. Biskupiego i Pędzichowa) działały zakłady piekarzy niezrzeszonych w cechu, zwanych partaczami. Stosunki między piekarzami cechowymi a partaczami były mniej więcej takie jak między taksówkarzami a kierowcami Ubera, a ich kulminacją było spalenie piekarni partackich w XXXX rPędzichowie. === Obwarzanek vs simit === * [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52010XC0216(01) EUR-Lex: Obwarzanek krakowski]* <ref>{{ Cyt
| nazwisko = Czaja
| imię = Izabela
| nazwisko2 = Gadocha| imię2 = Marcin
| rok = 2008
| tytuł = Obwarzanek krakowski: historia, tradycja, symbolika
| miejsce = Kraków
| wydawca = Bartosz Głowacki
| strony = 14–15}}</ref> Z XVI w. pochodzi najstarsza znana wzmianka o tureckich chlebkach zwanych ''simit'', a do złudzenia przypominających krakowskie obwarzanki. === Obwarzanek vs simit === * [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52010XC0216(01) EUR-Lex: Obwarzanek krakowski]
* {{ Cyt
| nazwisko = Dembińska