Zmiany

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

W weselu chleb spożywaj, w radości pij wino

Dodane 18 bajtów, 15:14, 25 sie 2022
}}</ref> Ale w&nbsp;imię jedności narodowej święta rolnicze i&nbsp;pasterskie wypadające w&nbsp;podobnym czasie połączono, a&nbsp;potem skojarzono z&nbsp;wydarzeniami (historycznymi lub legendarnymi) z&nbsp;dziejów narodu żydowskiego.
[[File:{{#setmainimage:Żydowski rok liturgiczny.png}}|thumb|upright=1.5|Rolniczo-pasterskie pochodzenie świąt żydowskich na tle miesięcy kalendarza hebrajskiego i&nbsp;gregoriańskiego]]
Wczesną wiosną (w&nbsp;okolicy chrześcijańskiej Wielkanocy) prażydowscy rolnicy obchodzili początek żniw jęczmienia, a&nbsp;pasterze cieszyli się, że owce im się kocą. Ci pierwsi jedli z&nbsp;tej okazji niewyrośnięte (czyli przaśne) pieczywo ze świeżo zmielonych ziaren z&nbsp;nowego zbioru, a&nbsp;drudzy – pieczoną jagnięcinę. Z&nbsp;połączenia tych dwóch tradycji powstało trwające cały tydzień Święto Przaśników, zwane też Paschą (''Pesach''), upamiętniające rzekomą ucieczkę Żydów z&nbsp;niewoli egipskiej (według Biblii zbiegowie używali krwi baranka jako znaku rozpoznawczego, a&nbsp;chleb jedli niewyrośnięty, bo uciekali w&nbsp;pośpiechu). Siedem tygodni później (w&nbsp;okolicy Zielonych Świątek) wypada wspomniane w&nbsp;[[Tego jeść nie będziecie, bo jest obrzydliwością#Mięso i mleko|poprzednim wpisie]] Święto Tygodni (''Szawuot''), które obchodzi się jedząc potrawy mleczne. Pierwotnie było to rolnicze święto początku żniw pszenicy, a&nbsp;zarazem pasterskie święto cielenia się krów. Z&nbsp;czasem nadano mu nowe znaczenie jako święto otrzymania przez Mojżesza Pięcioksięgu.

Menu nawigacyjne