* [https://blogs.loc.gov/folklife/2016/04/ostara-and-the-hare/ Ostara and the Hare: Not Ancient, but Not As Modern As Some Skeptics Think]
=== Bibliografia ===* Marian Pisarzak ** {{Cyt | tytuł = Collectanea Theologica | rozdział = Zwyczaj „święconego” w Kościele zachodnim | adres rozdziału = | wydawca =Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego | miejsce =Warszawa* [http://www.mateusz.pl/czytelnia/mp-s.htm Błogosławienie pokarmów wielkanocnych] | rok = 1973* [https://www.researchgate.net/publication | wolumin = 43/324449146_Blogoslawienstwo_pokarmow_i_napojow_wielkanocnych/fulltext/5ace47a4a6fdcc87840ce42f/Blogoslawienstwo-pokarmow-i-napojow-wielkanocnych.pdf Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych]4* [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Collectanea_Theologica/Collectanea_Theologica | strony = 157-r1973-t43-n4/Collectanea_Theologica-r1973-t43-n4-s157-161/Collectanea_Theologica-r1973-t43-n4-s157-161.pdf Zwyczaj "święconego" w Kościele zachodnim] }}* * {{Cyt | nazwisko = Rechowicz | imię = M.P | nazwisko2= Schenk | imię2 = W., | tytuł = Studia z dziejów liturgii w Polsce | rozdział = Błogosławienie pokarmów wielkanocnych w Kościele zachodnim do wydania Rytuału Rzymskiego w 1614 roku, w: Studia z dziejów liturgii w Polsce, t. 2, red. M. Rechowicz, W. Schenk, Lublin 1976, ss. 167-240** s. 230: święcenie pieczonego baranka w Europie od VIII w., szynki i in. mięs, sera, masła, mleka z miodem oraz chleba - od X w., jaj - od XI w., od XIII w. - ryb, od XV/XVI w. - ptaków, wina, piwa, oleju, soli, chrzanu, ziół; od XVII w. - owoców | wydawca = Katolicki Uniwersytet Lubelski** masło i ser - brak uzasadnienia biblijnego, działanie lecznicze (pożyteczne dla zdrowia i duszy); s. 213 | miejsce = Lublin ** ryby - nawiązanie do J 21, 13; s. 214 | rok = 1976** olej - brak uzasadnienia biblijnego, działanie lecznicze i ochronne (od grzechu, niebezpieczeństw); s. 215 | tom = 2** woda, mleko z miodem, wino | strony = 167- nawiązanie do dawnego obrzędu chrztu: woda - oczyszczenie, mleko z miodem - nowe życie, ziemia obiecana, wino - krew Chr.; s. 216-217240** chleb - zastępcza komunia (kryzys przyjmowania komunii w średniowiecz); s. 222 }}** sól - konserwacyjne właściwości soli, symbol nieśmiertelności i mądrości; s. 224{{Cyt ** chrzan - gorzkie zioła, męka Chr., umartwienie i pokuta; s. 225 | tytuł = Lud** nowe owoce - nawiązanie do owocu | rozdział = Obrzędowość wiosenna w dawnych wiekach w związku z drzewa poznania dobra i zła * M.P., Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych recepcją „święconego” w Polsce, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1979{{Cytat | Panie, racz przeżegnać to stworzenie giżę* przez wezwanie imienia świętego Twego, żeby było zbawiennem lekarstwem rodzajowi ludzkiemu, i racz to dać, żeby wszyscy, którzy by jej pożywali, nie natłuszczeni, nie natuczeni ani rozszerzeni, żeby mieli przykazaniem twem gardzić, ale iżby w przykazaniu twem posłuszni byli stale, a niebieską tłustością żeby byli napełnieni. Przez Krysta Pana naszego. Amen.rok = 1978 | źródło wolumin = Cyt. w: {{Cyt 62 | nazwisko strony = Pisarzak53--74 | imię = Marian}}** {{Cyt
| tytuł = Błogosławieństwo pokarmów i napojów wielkanocnych w Polsce
| wydawca = Akademia Teologii Katolickiej
| rok = 1979
| strony = 218–219
}}<br>**) „Giża” to staropolskie określenie giczy (mięsa z uda), przeważnie wieprzowej {{Cyt | tytuł = Ruch Biblijny i Liturgiczny | rozdział = Błogosławieństwo pokarmów i pewnie zwykle wędzonejnapojów wielkanocnych | adres rozdziału = https://www.researchgate. „Stworzenie” w tym wypadku to coś, co zostało stworzone przez Boga net/publication/324449146_Blogoslawienstwo_pokarmow_i_napojow_wielkanocnych | wydawca = Polskie Towarzystwo Teologiczne | miejsce = Kraków | data = czerwiec 2003 | wolumin = 46(na użytek ludzki2), niekoniecznie istota żywa. :93 | strony = 93--103 }} * M.P, Obrzędowość wiosenna w dawnych wiekach w związku z recepcją "święconego" w Polsce, Lud, t. 62, 1978, ss. 53-74
== Obrazki ==