Czy istnieje jednak jakieś bardziej wiarygodne i autorytatywne źródło niż przypadkowe porady z Internetu? Nie wiem, ile osób słucha formułek, które ksiądz wypowiada podczas ceremonii święcenia pokarmów, ale on w tych błogosławieństwach wymienia konkretne produkty, które święci. I do tego tłumaczy, dlaczego to te, a nie inne. Na początek święcony jest chleb i inne wypieki.
[[File:Święcenie jadła pod figurą.jpg|thumb|upright|Święcenie jadła pod krzyżem<br>{{small|Ryt. Jan Feliks Piwarski (1859)}}]]
{{Cytat
| Chlebie Żywy, który zstąpiłeś z nieba i dajesz życie światu, '''pobłogosław ten chleb i wszelkie świąteczne pieczywo''' na pamiątkę chleba, którym nakarmiłeś słuchających Ciebie wytrwale na pustkowiu i który wziąłeś w swoje święte i czci godne ręce, aby go przemienić w swoje Ciało.
== ,,Niebieską tłustością napełnieni" ==
[[File:Pontyfikał Erazma Ciołka, Święcenie pokarmów.jpg|thumb|left|Święcenie chleba i pieczonego baranka<br>{{small|Mal. Mistrz Mszału Jasnogórskiego Jagiellonów (XVI w.).}}]]
Ale chwila: jak to możliwe, że ten typowo polski zwyczaj, jakim jest święcone, narodził się, zanim chrześcijaństwo w ogóle dotarło na ziemie polskie? Ano możliwe; ta i wiele innych ,,typowo polskich" tradycji, nie tyle zaczęły się w Polsce, ile w Polsce najdłużej przetrwały, podczas gdy gdzie indziej uległy zapomnieniu. Święcenie pokarmów odbywało się dawniej w całej chrześcijańskiej Europie. Zaczęło się już w VIII w. od święcenia, zupełnie logicznie, pieczonego baranka. Już w X w. zaczęto, oprócz baranka, święcić także inne jadło świąteczne: szynkę, ser, chleb, masło, mleko i miód. Z czasem coraz mniej się ograniczano w doborze produktów do święcenia: w XI w. doszły jajka, w XIII w. -- ryby, w XVI w. -- sól, chrzan, zioła, olej, drób, wino i piwo, a od XVII w. -- owoce.<ref>M. Pisarzak (1976), s. 230</ref>
}} }}
[[File:Michał Elwiro Andriolli, Święcone.jpg|thumb|Święcenie jadła w domu<br>{{small|Ryt. Michał Elwiro Andriolli (XIX w.)}}]]
W zachodniej Europie zwyczaj święcenia pokarmów powoli zanikł pod wpływem reformacji. Protestanci krytykowali katolików za to, że święceniu nadawali równe, albo i większe, znaczenie jak sakramentom. Kościół zaczął więc nauczać, że jedzenie święconki nie może zastępować przyjmowania komunii w okresie wielkanocnym. W XVI-wiecznej Polsce reformacja również czyniła spore postępy dopóki Kościół katolicki nie pokonał jej swoją kontrreformacją w wieku XVII. Luterański moralista Mikołaj Rej pisał o święceniu z przekąsem:
}}<br>*) „Giża” to staropolskie określenie giczy (mięsa z uda), przeważnie wieprzowej i pewnie zwykle wędzonej. „Stworzenie” w tym wypadku to coś, co zostało stworzone przez Boga (na użytek ludzki), niekoniecznie istota żywa. }}
== Teksty ==
* [https://polona.pl/item/kurjer-warszawski-1828-nro-88-31-marca,OTc3NTk5ODE/0 Barokowa święconka] (w ”Kurierze Warszawskim” z 31 marca 1828 r.) – wg Dumanowskiego ”późnoromantyczna stylizacja” z XIX w.
* [https://books.google.pl/books?id=EAHgAAAAMAAJ&pg=PA392 Kolberg o święceniu pokarmów w domach]
{{ Cytat
| W sobotę wielką ognia i wody naświęcić, bydło tym kropić i wszystkie kąty w domu poczarować, to też rzecz pilna. W dzień wielkanocny, kto święconego nie je, już zły chrześcijanin. {{...}} O wszechmogący Panie, jeśliże Ty takich świąt potrzebujesz od tego nędznego stworzenia swego? O jakoś Ty zawsze srodze karać raczył takich wymyślaczy swoich!
| źródło = {{Cyt
| nazwisko = Rej
| imię = Mikołaj
| inni = red. Teodor Haase
| tytuł = Kazania Mikołaja Reja
| url = https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/176409/edition/167922/content
| wydawca = C.K. Nadworna Księgarnia Karola Prochaski
| miejsce = Cieszyn
| rok = 1883
| strony = 334
}} }}
* [https://blogs.loc.gov/folklife/2016/04/ostara-and-the-hare/ Ostara and the Hare: Not Ancient, but Not As Modern As Some Skeptics Think]
== Obrazki ==<gallery mode=packed>----[[File:JAnatomia koszyka ze święconym. Maszyński, Przygotowania wielkanocne.jpgpng|thumb|center|Przygotowania wielkanocneFile:Michał Elwiro Andriolli, Święcone.jpgupright=2|Święcenie To w domu File:Święcenie jadła pod figurą.jpg|Święcenie pod krzyżemFile:Anatomia końcu co włożyć do koszyka ze święconym? Oto moja rekomendacja.pngFile:JJ TissotZa elementy obowiązkowe ostatecznie uznałem tylko te produkty, Repas de Notre-Seigneur et des apôtresktóre są wyraźnie wymienione w obecnie używanych formułach błogosławieństw.jpg</gallery>A Wy co zaniesiecie do święcenia?]]
{{Przypisy}}